Архитектурната теория се занимава с разсъждаването, дискутирането и най-общо с писането за архитектура. Съществува от времето на Античността и ролята й е безспорна по отношение на формирането на архитектурен светоглед не само сред заетите в бранша, но и сред цялото общество. Архитекти и критици издават неизмеримо количество книги, списания и вестници през 20-ти век, които стават основа за бурното развитие на стиловете и теченията след това.
След векове на търсене и плавни периоди на отричане и връщане на дадено разбиране, архитектурата поема по пътя на революционни експерименти, дръзко формообразуване и застъпване на множество контрастни сюжети. Все повече миналото е отправна точка в търсенето на отговори, а „граденето на една нова история“ е все по-деликатна тема.
Огромното количество информация и гледни точки, които ни заливат в днешния дигитализиран свят, градят ли един по-добър модел или просто дават основа за съзнателно копиране и повтаряемост на архитектурни похвати?
Според Уини Маас от известното холандско студио MVRDV архитектите трябва съзнателно и открито да копират повече.
Обсебеността да създадеш нещо уникално често пъти се превръща в „синдром на оригиналността“, който в крайна сметка несъзнателно пресъздава чужди идеи и представи.
Маас издава книга със семплото заглавие “Copy Paste”, която напълно оспорва и отрича издигането в култ на уникалността, което по негови думи забавя развитието на иновации. Вместо създаване на култура от скришно копиране, според изданието новата архитектура трябва да надминава и доразвива първообразите си.
Книгата е изследване, проведено от Маас съвместно с архитекти и лектори. Основното вглеждане е в историята, където според тях са всички отговори. Съвременната архитектура отрича взимането на готови решения и надграждането им. Едновременно с това обаче можем често да открием различен прочит на множество вече издигнати архитектурни образци. Всеки от тях с претенция за уникалност, но съзнателно или не далечен родственик на нещо предишно.
“Copy Paste” е своеобразна покана за копиране със стил и финес.
Според създателите тя е призив към разбиране на миналото като своеобразен архив, върху който можем и трябва да надграждаме.
Маас не отрича напълно творческия процес в архитектурата. Той обаче застава зад убеждението, че продукцията от сгради трябва да бъде връх на осъзнато съществуващото до момента.
Какво още беше представено на Холандската седмица на дизайна в Айндховен можете да погледнете тук.