Разхождайки се по плажовете на Холандия, можете да се натъкнете на една невероятна гледка. Скулптури, наподобяващи ръбести създания или по-скоро непознати до днес праисторически животни, се движат свободно по тях и създават една невиждана досега гледка. Те сякаш са живи и сами намират своя път и посока. Като едни нови форми на живот обикалят плажовете и поставят в удивление всеки минувач.
Кой се крие зад създаването им?
Всъщност тези необикновени „същества” си имат свой създател. Той се казва Тео Янсен и е посветил почти целия си живот на мисията да сглоби, съживи и усъвършенства „плажните зверове”, както ги нарича самият той.
Янсен работи върху задачата да създаде нова форма на живот повече от 20 години. Въпреки че създанията му отдалеч изглеждат изумително реални, а действията им не могат да бъдат отличени от тези на което и да е друго живо същество, те са скулптури, сглобени от елементарни материали – гъвкави пластмасови тръби и лепило.
Необикновената кариера на Тео започва през 70-те години като независим художник, впоследствие обаче бързата промяна на технологиите започва да удивява младия артист и той търси начини, чрез които може да ги приложи в творенията си.
Постепенно започва да се занимава с роботика и създава едни от най-удивителните произведения в родината си. Известен става с робота за рисуване на графити, разположен в Делфт, който предизвиква истинска сензация, когато е представен за първи път.
Как се вдъхва живот на нови създания?
За Янсен създанията му са абсолютни олицетворения на живота.
Точно така те биват възприемани и от всеки наблюдател. Невъзможно е да приемеш тези структури като създадени от обикновени изкуствени елементи, съединени едни с други от човешки ръце. Първата асоциация у всеки е, че те живеят свой собствен живот и населяват земята, точно както всички останали същества.
Тайната зад създаването на движещите се „чудовища” всъщност се крие в компютърен алгоритъм, изведен от Янсен. Въпреки че технология е използвана за генерирането на формулата зад начина, по който те се движат, всъщност те нямат нужда от двигатели, сензори или какъвто и да е друг вид съвременна технологична намеса.
Единственото нужно за постигане на зашеметяващия ефект е вятърът.
Инженерното творение на Янсен и природата работят толкова добре заедно, че успяват да създадат един невероятен ансамбъл, който изглежда толкова естествен в изпълнението си, че движенията му наподобяват на музикално творение.
Изглеждат така, сякаш природата ги е създала и са станали неразделна част от нея. За Янсен всяко творение има своя уникален генетичен код и е неповторимо, точно както са и всички други същества, населяващи земята.
Как се движат структурите?
Ниската и ветровита Холандия и мокрият пясък под „краката” на създанията играят важна роля за движението и запазването на баланса им. Механизмът на движението работи на принципа на колелото, но за разлика от него в процеса на въртене стъпки се задържат на земята за секунди, което всъщност осигурява много по-голяма стабилност на съоръжението.
То успява да се подпре за момент на земната повърхност и така с всяко следващо завъртане запазва стабилитета си. Този принцип позволява и повдигането на „крака”, благодарение на което скулптурата може да се движи по плажа с лекота. Пропорцията на тръбите е от основно значение, за осигуряване на „ходенето” на структурите.
Създадено е, след като той подробно анализира колелото и начина му на движение. Янсен дори казва: „5000 години след създаването на колелото аз открих и вкарах в употреба една по-нова и ефективна негова вариация.”
Какво е бъдещето на необикновените скулптури?
Янсен непрестанно работи върху подобряване на технологията си и внася нови промени в начина на движение на „пясъчните зверове”, преценката им за силата на вятъра и близостта на водата. Той постоянно им придава нови функции, чрез които да се научат сами да се предпазват от природните явления.
Както казва създателят им, той се опитва да придаде един истински живот на творенията си и те да станат точно толкова независими в действията си, колкото всяко друго същество на земята. Последните му опити дори позволяват придвижването на пътници вътре в скулптурите.
Янсен е решен да продължи да подобрява творенията си непрестанно, докато не успее да реализира цялостната си идея да създаде механични същества, които могат да оцеляват сами в природата и дори да се променят сами без външна намеса.
С проекта си Янсен вярва, че както никога преди може да обвърже природата с технологиите и коренно да промени начина, по който разбираме и възприемаме изкуство. Симбиозата на различните отражения на съвременния начин на живот продължават да удивляват човечеството. Подобни посоки за устойчиво развитие и взаимно съществуване все по-силно вълнуват и съвременната архитектура.