Осем от творбите на Франк Лойд Райт са номинирани за влизане в Списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО. Колекцията от сгради е опит да бъдат подбрани най-добрите примери от 70-годишната кариера на най-великия американски архитект, за какъвто Райт е обявен от Института на американските архитекти през 1991 г. През дългата си кариера той проектира над 1000 сгради, става основоположник на архитектурни стилове и течения и се превръща в лице на американската архитектура. С убежденията си и приложението им на практика той повлиява и на развитието на архитектурата в световен мащаб.

Почти не съществува човек, който да не познава Къщата на водопада или не е чувал името на създателя ѝ.

Франк Лойд Райт вярва в създаването на сгради, които са в хармония със средата си и с хората, които ги обитават. Тази философия той нарича „органична архитектура“ и днес е смятан за нейния основоположник.

© Arnold Newman

Райт става пионер и на Прерийната школа в архитектурата, също така създава и концепцията за къщата – Усония, която предлага нов поглед върху градското планиране в Америка. Освен дейността си като архитект, той е дизайнер, лектор, философ, писател на книги и автор на статии.

Завинаги остава едно от най-известните имена в архитектурата.

Сега осем от най-ценните му творби са на път да получат ценно световно признание, влизайки в листата на най-значимите културни ценности на планетата, заслужаващи специален статут и защита, за да бъдат запазени и предадени поколения напред.

Къща над водопада (Fallingwater)

Мил Рън, Пенсилвания, 1936-1939

© Western Rennsylvania Conservancy

Къщата получава званието „най-добрата американска архитектурна творба на всички времена”, описвана е и като „висш пилотаж в органичната архитектура”. Райт отбелязва, че при проектирането ѝ е искал да направи водопада неразделна част от живота на обитателите, а не просто гледка от прозореца.

Талиесин Уест (Taliesin West)

Скотсдейл, Аризона, 1938

© Andrew Pielage

През 1943 Райт казва, че „Талиесин Уест е поглед от ръба на земята”. Сгушена в хълмовете на пустинята, тя е зимният дом на архитекта. През годините е използвана изцяло от семейството, приятелите и помощниците на Райт и затова е смятана за най-личното му творение.

Музей Соломон Гугенхайм (The Solomon R. Guggenheim Museum)

Ню Йорк, 1956-1959

© Laurian Ghinitoiu

Музеят е дом на колекцията от модерно изкуство на Соломон Гугенхайм. След дълги години и многобройни промени, сградата получава своята реализация. Архитектът я описва като „архизеум”. Смята се за основополагаща за ерата на музеите в архитектурата. Проектът събужда разбирането, че домът на представените колекции е точно толкова важен, колкото самите те.

Талиесин (Taliesin)

Спринг Грийн, Уисконсин, 1911-1959

© Andrew Pielage

Сградата е домът, ателието и училището на архитекта. Проектирана е върху любимия му хълм в родния му щат Уисконсин. Във връзка с проекта Райт казва: „Възприемам тази къща, така както моят дядо е възприемал Америка – като дом и като личен рай.”

Роби Хаус (The Frederick C. Robie House)

Чикаго, Илинойс, 1910

© James Caulfield

Хоризонталните линии, елегантният и умен дизайн на Роби Хаус го превръщат в основоположник на нов вид жилищно проектиране – прерийният стил.  Сградата е вдъхновението за всички следващи представители на течението, което завладява средния запад.

Юнити темпъл (Unity Temple)

Оук Парк, Илинойс, 1906-1909

© Adrian Medina

След разрушаването на църквата в Оук Парк, на Райт е поръчано да предложи дизайн, който да я замени. Умната и практична организацията на помещенията, която предвижда Райт, позволяват на близо 400 души да се поберат на пространство с широчина 12 м в главната зала.

Джейкъбс Хаус (The Herbert and Katherine Jacobs House)

Мадисън, Уисконсин, 1936-1937

© A. Thompson

„Усония” е терминът, с който се описва тази къща. Това е и разбиране за градско планиране, създадено от самия Райт, което за първи път реализира в този проект. Идеята е да създаде достъпна архитектура, която да се различава от наложените европейски норми и да бъде в симбиоза с американския ландшафт. Разпределението на къщата впоследствие вдъхновява следвоенната архитектура в Щатите, което свидетелства и за историческата ѝ значимост.

Холихок хаус (Hollyhock House)

Лос Анджелис, Калифорния, 1918-1921

© Joshua White

Сградата е известна с това, че не се поддава на каквато и да е стилова категоризация. Описвана е като резултат от вдъхновенията на Райт от ацтеките, египтяните и различните азиатски култури. Клиентът поръчва на Райт да проектира сграда, която да бъде наполовина къща и наполовина градина. Така тя става значим елемент в неговото творчество, като го вдъхновява за принципите на органичната архитектура.

Скоро осемте най-значими творби на Райт, според Frank Lloyd Wright Building Conservancy, могат да се наредят до останалите 24 обекта на Световното културно наследство в САЩ. Това, което ги отличава от останалите, е факта, че за първи път представители на модернизма от континента получават такова признание. Официалното решение за попадането им в листата на ЮНЕСКО ще бъде взето на срещата на комитета по културно наследство през юли 2019 г. в столицата на Азербайджан. Всяка една от избраните сгради има неизменно място в творчеството на Франк Лойд Райт, така и значима роля при формирането на нови течения и тенденции, които имат отношение към развитието на архитектурната история.

Остави коментар с Facebook

Заредете още от Зекие Емин
Load More In Новини

One Comment

  1. […] 1959 г. Франк Лойд Райт защитава дизайна си за музея Гугенхайм от […]

    Reply

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Виж още

Невероятните ходещи скулптури
Уникалните структури се движат сами по плажовете на Холандия

Разхождайки се по плажовете на Холандия, можете да се натъкнете на една невероятна гледка.…