Преди броени дни арх. Павел Янев и неговото студио за архитектура и дизайн ALL in Studio спечели престижната награда за „Най-добър интериорен дизайн на частна резиденция 2019-2020“ на European Property Awards 2019 с проекта си SVP House. Срещам се с арх. Янев в неговия офис, откъдето заедно отправяме поглед към архитектурата у нас. Но първо говорим за гледката през прозореца…

  • Какво мислите за състоянието на архитектурата у нас?

На съседната улица направиха една чисто нова сграда, взеха Акт 16 и си направиха „чардаци”по терасите. Проблемът е комплексен и той не започва от архитекта и не свършва с архитекта. Преди заданието, стои въпросът за колко пари един човек може да си купи апартамент. Целият проблем е чисто икономически. Например идва клиент, който иска да си купи апартамент от 100 кв. м, в който да има три спални. Понеже масовият клиент е такъв, и масовият пазар е такъв.

В момента се опитваме да продаваме шампанско и хайвер в общество, което иска да яде чипс и кола.

Като гражданин не съм съгласен с факта, че „Манастирски ливади”, който е чисто нов квартал, е направен по-зле от такъв, строен през 55-та година. Планината е даденост, която можеше да го превърне в квартал с немско-швейцарско излъчване. Подредено, зелено… А сега няма улици и асфалт, но има чардаци.

В Гърция има процент на застрояване, който е в десетки пъти по-малък от нашия. Имам приятел, който си купи 6-8 дка имот и това, което му позволяват да строи, са 230 кв. м РЗП къща. А ни делят само 5 часа път.

  • Нека се върнем на наградата за „Най-добър интериорен дизайн на частна резиденция 2019-2020“, която получихте. Какво отличи SVP House от останалите номинирани?

Първо, отличи го това, че е смел проект. Смел е, защото клиентите ни бяха отворени. Инвеститорът ни се довери на 100% и прегърна идеята, която ние имахме. Целият проект е така направен, че първо да отговаря на функционално-технологичните му нужди, и второ – има голяма доза детайли, елементи и цветови решения, които масовият клиент не възприема.

SVP House | All In Studio

В момента, в който масовият пазар е 98% жълтичко и кафявичко, ПДЧ и латекс, в случая ние нямаме нито една повърхност, която да е боядисана с боя. Имаме облицовки, камък, фурнири, ламперии. И всеки детайл започва да комуникира с другия.

Масовият архитект не си прави труда да отиде до Милано, да потърси по фабриките кой какво произвежда.

Този месец аз ходих три пъти. А в Милано е една малка част от това, което се случва по фабриките. Освен това, за да имплементираш един материал и продукт, ти трябва да си го видял кой, как и защо го произвежда. Трябва да знаеш каква е идеята му.

SVP House | All In Studio

Основното нещо, което отличава SVP House, е че в къщата има доста игра с цвят.

Освен това, къщата има обем. Височината на места е 3 м, а други е 4 м. И нека не бъркаме площта с обема, тази къща е едва 300 кв. м. За сравнение, ние сме правили апартаменти  между 600 и 800 кв. м, които са направени като кутийки заради лошото архитектурно решение и обема.

  • В много от проектите Ви забелязваме широка употреба на черния цвят. Защо предпочитате тъмните тонове и как успявате да ги овладеете?

Черното и бялото са двата цвята, с които ние предимно работим. Имах един професор в УАСГ, който казваше: „Който овладее бялото и черното, е цар на цвета.” Всеки може да бърка розово, жълтичко, кафявичко, те са лесни за „смилане”.

Овладееш ли бялото и черното, означава, че можеш да овладееш всеки друг цвят.

Преди години, когато стартирахме студиото, бях направил анализ на текущите проекти – какво се прави в България и какво не се прави. Направи ми впечатление, че всичко тук е едно и също. По това време попаднах в Германия и Швейцария, а там работеха основно с бяло, черно и бетон. Казах си: „Добре, защо в България това не се случва?” и започнахме лека-полека да изграждаме нашия почерк.

H9 Residence | All In Studio

В момента работим с бяло, черно и дърво. Често чувам, че нашите проекти са много ярко разпознаваеми. Но не мисля, че да изградиш почерк на базата на бялото и черното е кой знае каква иновация (смее се). Просто в тези географски ширини това са цветове, които не се “харчат”. Но всичко е въпрос на детайл. Не можеш да боядисаш цялата къща в черно.

  • Нека се върнем малко по-назад във Вашия професионален път. Кога и как се прояви страстта Ви към архитектурата?

Завърших ВИАС през 2010 г. Беше ми донякъде вродено, защото моите родители са строителни инженери, а моят дядо се занимаваше с изработка на мебели. От малък съм сред чертежи, паус и т.н. Някак имах вродено знание, че това ще е моят път.

SVP House | All In Studio

Архитектурата не е само рисуване, не е само смятане, не е само дизайн. За да си успешен в 2020 г. и в бъдещето, не можеш да си строго профилиран само в една дисциплина. Трябва да разбираш малко от финанси, от реклама, трябва да имаш и други качества. Всичко е въпрос на soft skills. Познавам много добри архитекти, които нямат проекти, защото не могат да се продадат. Има и такива, които въобще не разбират, обаче продават.

  • Кога един интериор може да бъде наречен луксозен?

Първо, мога да кажа какво не е луксът. Той не е скъпи плочки и мебели, които лъщят и крещят, че е скъпо. Луксът е да имаш обем. Луксът е нещо да е така направено, че да изглежда по-голямо, отколкото е. Луксът е да бъде удобно. Трябва да има умерен баланс между дизайн, функция и технология. Това е луксът за мен. За някой друг той може да се корени в това да си купи диван на Fendi за 100 000 евро и да го сложи в апартамент в „Люлин”. Но това не е лукс.

Луксът не е пари. Той е свобода и усещане.

H9 Residence | All In Studio
  • Откъде черпите вдъхновение?

Какво значи вдъхновение? В този свят няма нови идеи. Всичко е навързване на точките. Марсел Вандерс, който е иноватор в дизайн бизнеса, събира точките и прави продукт. Нека се учим от хора като него, както и от Стив Джобс, който също обяснява как е създал Apple от навързване на правилните точки.

  • Книгите, филмите, пътуванията ли ви набавят тези точки, които впоследствие свързвате?

Не само. Дори срещата ми с теб ще ми даде някакви нови прозрения. Въпросът не е какво гледаш, а какво виждаш. Въпросът е постоянно да търсиш и да обновяваш информацията в главата си. Но няма конкретна рецепта. Човек трябва да е отворен, да чете книги, да гледа списания, да пътува, да се среща с нови хора. Аз самият не мога да стоя в този офис и да си кажа, че чакам вдъхновението. Вдъхновение търсят художниците. В нашия бизнес говорим за работа и дисциплина.

 

Остави коментар с Facebook

Заредете още от Кристин Джалова
Load More In Личности

2 коментара

  1. […] Още по темата: Интервю с Павел Янев […]

    Reply

  2. […] ще ви разкажем как арх. Павел Янев, архитект и създател на ALL in STUDIO, се справя с […]

    Reply

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Виж още

Арх. Павел Янев: интериорният дизайн от идеята до изпълнението
Новият уебинар на Novas Artes ще се проведе на четвърти юни

Третото събитие на Novas Artes ще се проведе следващия четвъртък, четвърти юни. След като …