Ако скоро сте се разхождали из Флоренция в отчаян устрем да видите всички Ренесансови дворци, то вероятно сте забелязали, че артистичната атмосфера на града далеч не се свежда само до историческaта си слава. „Люлката“ на Ренесанса днес вдъхновява много съвременни артисти, като предизвиква търсене на връзката между настояще и минало. Буквално зад всеки ъгъл дебне изкуство. Уличните артисти умело боравят с исторически референции, като отдават необходимото уважение на монументите и търсят други по-кратковременни платна за творбите си като врати, електрически табла, климатици и т.н.

Източник: http://home.ekosystem.org

Един от най-духовитите представители на уличното изкуство в града е Клет Абрахам. Негова запазена марка е лепенето на стикери върху улични знаци. Чудноватото човече, което изниква като комикс герой от забранителните табели, вдъхва живот на най-наблюдаваните градски елементи. Вплитането на малкия герой в знака забавлява минувачите, насочва вниманието им към указанието и буди съпричастност към участниците в движението. Сякаш те, също като човечето, са затворници на забраните, постоянното присъствие на полицията и теглото на ежедневието.

Източник: https://pixabay.com

Сцените, изобразени върху знаците са винаги комични, а понякога и граничат с гротескни. Авторът сам твърди, че работата му е отражение на нашето „общо визуално пространство“. За него уличните знаци имат прекалено просто послание и твърде агресивна естетика, която се простира навсякъде. Артистът решава да предложи алтернативна разработка на предупредителните табели, като им придаде по-задълбочен прочит, игривост, интелект или просто духовитост.

Източник: https://4.bp.blogspot.com

Представителите на „guerilla” движението, от които в частност е и Клет, поставят стикерите си из цели градове, за да бележат територията си и да завладеят „ъндърграунд“ сцената на града. Терминът „guerilla”, в превод от испански означава „малка война“ и е наименование на неконвенционална битка без фронтова линия. В тази война по-малки бойни групи воюват срещу много по голям и силен боен опонент. Именно такава е и борбата на уличните артисти, които се бунтуват срещу тежестта на закона.

Източник: https://www.visittuscany.com

Това, което отличава стикерите от другите форми на улично изкуство, е че те са лесни за премахване. Според автора това е и най-важната черта на работата му – временността й.

Източник: http://home.ekosystem.org

Уличното изкуство не се бори да пребъде, то е изкуството на настоящия момент.

То е отговор на днешния проблем и сегашната ситуация, преплетена с референции от миналото. В творбите си умелите артисти успяват да „разговарят“ чрез множество символи, градски елементи и исторически препратки. „Всички са обединени обаче от желанието за бунт срещу правилата, мистерията на нощта и удоволствието от изненадата“, казва самият Абрахам.

Източник: http://blog.globalstreetart.com

Въпреки религиозните шеги и закачките с полицията, прокрадващи се от знаците, както и множеството глоби, с които френският артист се сблъсква ежедневно, творбите му остават непокътнати, макар и лесно отстраняеми. Причината е, че дори полицията е приела новия облик на табелите и вече никой не би искал те да се върнат в стария си безизразен вид. Вече всеки, който погледне пътен знак във Флоренция, очаква да види малкия приятел, който или се бори с някое непосилно тегло, или спокойно вечеря със семейството си, или е разпнат на някоя еднопосочна улица, но е винаги там и маха разбиращо.

Източник: http://home.ekosystem.org

Остави коментар с Facebook

Заредете още от Михаела Икономова
Load More In Градска среда

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Виж още

Първият небостъргач, висящ от астероид
Има ли граници за височината на сградите?

Американското архитектурно студио “Clouds” буквално ни хвърля в облаците с новия си проект…