В сърцето на оживените централни градски части и крайградски райони търговските центрове представляват своеобразни паметници на консуматорската култура и удобствата, които тя предлага в един забързан свят. Тези комплекси са се превърнали в неразделна част от съвременните градска тъкан. И все пак зад привидно семплата си търговска фасада, центровете крият сложен механизъм от социална значимост и културно влияние. За да разберем по-добре въздействието им върху живота на всички нас, трябва да навлезем по-надълбоко в тяхната история и еволюция.
Търговският център през вековете
Като знак за непрекъснат транснационален обмен, концепцията за търговския център има дълга история на заимстване на архитектурни форми и модели. Първоначално формата им е привидно флуидна, диктувана от номадския начин на живот на ранните цивилизации. Вследствие на постоянен поток от търговци, се зараждат и първите пазарни структури, където на открити пространства търговците поставят сергии или разстилат стоките си върху одеяла и импровизирани маси. Тези пространства не са били само търговски; те са били и жизненоважни центрове за културен обмен, политически дискусии и сплотяване на общностите. Урбанистът Ян Геел отбелязва, че заедно с местата за срещи и точките за комуникация,
пазарите представляват центробежните компоненти в структурата на градовете от древни времена.[1]
Както на изток, така и на запад, с течение на времето, тези пространства стават все по-перманентни и разпознаваеми. С настъпването на индустриалната революция през 18-ти и 19-ти век в обществената структура настъпват значителни промени, които коренно променят динамиката на търговията и потреблението. Масовото производство води до демократизиране на стоките и до нарастване на потреблението, разпалвайки радикална промяна в отношенията между хората, пространствата и продуктите. Така започва да се оформя архитектурата на консумеризма, където да се поберат, изложат и защитят все по-големи количества и разновидности стоки.
Особености на търговските центрове през ХХ век
Докато 19-ти век поставя семето на модерната търговия, през втората половина на 20-ти век тези процеси навлизат в своя зрял период. Именно тогава се появява и съвременната типология за търговски център, а нейният автор е архитектът и урбанист Виктор Грyeн. [2]
Благодарение на опита си в проектирането на търговски обекти в родния му град Виена, след пристигането си в Ню Йорк той е нает да проектира за престижни търговски вериги. За негово съжаление това се случва във време на относителна бедност, която оказва негативно влияние на посещаемостта на търговските обекти. Грюн осъзнава това и създава стратегия, като започва да проявява изключителна креативност при подреждането на витрините на магазините. [3]
Научете повече за връзката между дизайн и бизнес
Постепенно повлиян от следвоенната американска култура, доминирана все повече от автомобилите и разрастващите се предградия, архитектурните визии на Груен се разширяват по мащаб и дръзкост. Фокусът му пада върху липсата на събирателна точка в нововъзникващите предградия, и нуждата от пространство, където да се обединяват възможности за търговия, култура и социални контакти. [4] В продължение на повече от десетилетие проектите му за търговски центрове не се реализират, тъй като се смятат за твърде скъпи, грандиозни и непрактични. Едва през 1956 г. Груен най-накрая реализира изграждането на първия изцяло затворен търговски център в Америка.
Разположеният в Минеаполис търговски център Southdale отваря врати през 1956 г. и се превръща в прототип, от който целият свят ще се учи.
Трейлър към филма посветен на Виктор Груен, източник: www.vimeo.com
Основната характеристика на центъра е неговата интровертност. Изкуственото осветление и климатизацията са вече факт, което премахва необходимостта от естествена вентилация и светлина. Премахването на прозорци по стените осигурява повече търговска площ за излагане на стоки, запълвайки някога неоползотворените, отворени интериори на аркадите и пасажите от 19-ти век.
Освен това чрез премахването на покривните прозорци, които често са водили до технически проблеми, проектите стават по-евтини за изграждане и по-лесни за поддръжка. Така търговските магазини, наречени по-късно молове, постепенно се превръщат в макро светове, все по-автономни от външната среда.[5] Това, което Груен не предвижда е, че именно поради тази интровертност и особеността на американските градове,
търговските центрове вместо оазиси, се превръщат в пустини от паркоместа.
Вследствие на това Груен от техен създател се превръща в един от най-яростните критици на модерните търговските центрове.[6] Но кутията на Пандора вече е отприщена и новосъздаденият модел постепенно започва да се разпростира и към другите континенти.
Кой е първият български МОЛ?
В България развитието на търговските центрове следва свой ход, като отразява променящата се динамика на потребителската култура, градското планиране и икономическите политики. Първият български търговски център е проектиран от архитекта Коста Николов през 1956 г. в центъра на гр. София на мястото на несъществуващата днес ул. “Търговска”. Сградата отваря врати през 1957 г. като част от ансамбъл обхващащ региона около площад “Независимост”, днес по-известен като “Ларгото”. Разработен по образец от Съветския съюз,
Централният универсален магазин – ЦУМ представлява не просто търговски център, а символ на индустриализацията, урбанизацията и на властта.
Тези негови особености го превръщат и в една от най-посещаваните сгради в София, а деца от цялата страна са били водени на екскурзии до ЦУМ, за да се повозят на първият монтиран ескалатор в страната.[7]
Кратът репортаж за ЦУМ, източник: www.bgonair.bg
Важно е да се отбележи, че в този период върви изграждане на цялостна държавно регулирана система за търговия – НарМаг, Районен универсален магазин (РУМ), Градски универсален магазин (ГУМ) и др. Тези магазини обикновено са били големи, просторни сгради, разположени в центъра на града с лесен достъп от страна на гражданите. Въпреки това, с икономическите реформи и преминаването към пазарна икономика в края на 20-ти век, много от тези магазини губят своята релевантност и биват затворени.
Вижте още: Втори живот за търговски център в Тайван
В периода след 1989 г., първият пример по образ на западноевропейския търговски модел е City Center Sofia, който отваря врати през 2006 г. Търговският център е проектиран на базата на готов модел, характерен за държавите в Западна Европа, и символизира интеграцията на България в световната потребителска култура. В този момент поради недоволство на обществото от качеството на градската среда, новата търговска типология се оказва изключително успешна и бележи началото на период на масово строителство на молове из цялата страна. Със своите добре поддържани, климатизирани пространства и разнообразни предложения моловете бързо се превръщат в гравитационни градски точки, като съвсем естествено изземат ролята на обществените площади.[8]
Как се развива архитектурната типология в днешни дни?
През 2008 г. еуфорията около тази революция в търговията на дребно бива помрачена от световната рецесия, която се отразява сериозно на целия свят. Едновременно с това с масовото навлизане на интернет се заражда и дигиталната търговия, която към онзи момент е на път да промени коренно потребителските навици в световен мащаб. Вследствие на тези фактори инвестиционните намерения към тази типология се свиват драстично, повдигайки въпроси за бъдещото развитие на търговските центрове и стратегиите за тяхното управление.
Именно затова с отзвучаването на последиците от рецесията към 2011 г. инвеститори и проектанти осъзнават уязвимостта на досегашната типология, като започват да търсят все по-хибридни решения, размивайки границите между търговските центрове и градската среда. Новата търговска архитектурна типология
преплита все по-умело пространства за съвместна работа, развлечения, жилищна част, както и транспортни точки.
Типичната за първоначалния модел интровертност се пречупва, като се включват все повече отворени пространства, визуална връзка със заобикалящия контекст и засилен акцент върху гастрономията и общуването. Започват да се развиват все повече отворени типологии тип “ритейл паркове”[9], а в маркетинг кампаниите названието търговски все по-често се заменя с лайфстайл.
Днес, моловете представляват неизменна част от ежедневието на големи групи от хора. Все пак, нека сме наясно – съвременният търговски център не е нито случайна, нито изцяло позитивна типология. Проектирането на атмосферата на търговските центрове се е развило в хода на дългогодишни маркетингови проучвания, изследвания в областта на психологията, архитектурната наука и проучванията на сигурността, насочени изцяло към максимизиране на капиталовата печалба. Допълнително, магазините в търговските центрове са сред най-големите производители на отпадъци и потребители на ресурси, а за поддръжката на самите сгради се изискват огромни количества енергия, вода и труд. Въпреки това, търговските центрове ще продължават да бъдат част от градската тъкан, предлагайки удобство и възможност за общуване, които често липсват в онлайн платформите.[10]
Научи още: Развитието на извънградската вила
[1]Winning back public spaces
[2]Роден в сърцето на стара Виена, Груен емигрира в Съединените щати през 1938 г., след анексирането на Австрия от Германия. Груен пристига в Ню Йорк по време, когато американската архитектура се отдалечава от класицизма и се насочва към европейския модернизъм под влиянието на наплива на германски архитекти и дизайнери-бежанци, като Мис ван дер Рое, Валтер Гропиус и Марсел Бройер.
[3]В днешно време съществува терминът: “Ефектът на Грюн” основавайки се на теорията, че интериорът трябва да заслепява и забавлява, за да стимулира купувачите и икономиката.
[4]Идеята за съчетаване на търговските и нетърговските услуги (като киносалони, поща, църкви, жилища и т.н.) на едно място идва от федералното правителство на САЩ. Като практика използвана при затворените военни лагери, моделът е предназначен да задоволяви ежедневните нужди на пребиваващите войници., Suzi Mirgani, “Designing the Shopping Mall,” Target Markets – International Terrorism Meets Global Capitalism in the Mall, 8
[5] Дизайнът е допълнително усъвършенстван с набор от мултисензорни характеристики, които като част от архитектурната визия създават цялостно преживяване. Например ескалатори, разположени в краищата, за да удължат пешеходните маршрути на купувачите; огледала, които да мултиплицират стоките в магазините, но също и тълпата; музика – за да подобрят и удължат престоят в търговския център.
[6] Victor Gruen, a Pioneer of Mall Architecture Across North America
[7] Първият социалистически мол в България: ЦУМ в София на 70 години
[8]Ина Семерджиева, Пространствени търговски структури; Модели и пулсации. Автореферат, 35
[9]След избухването на пандемията Covid-19 се наблюдава забележителна положителна промяна в начина, по който потребителите в България гледат на ритейл парковете и топологията става все по-разпространена на територията на страната.
[10] През 2023 г. България продължава да е страната с най-нисък процент на предпочитание на онлайн пазаруването в Европа.